Γιατί messy play;

Γιατί messy play;

Το messy ή sensory play, μπορεί να είναι πολλές φορές αυτό που λέει η ξενόγλωσση μετάφραση του, ακατάστατο δηλαδή. Ακριβώς γι αυτό το λόγο, πολλοί γονείς και μόνο στο άκουσμα του και στη σκέψη του απαραίτητου χαμούλη που δημιουργείτε, παθαίνουν πανικό. Παρόλα αυτά ξέρουμε πια, από πολλές έρευνες ότι το messy play είναι ένας από τους καλύτερους τρόπους ώστε τα παιδιά να αναπτυχθούν και να μάθουν. Καιρός να το βάλουμε λοιπόν στη ζωή μας και να του δώσουμε τη θέση που του αξίζει!

Ανακάλυψη και φαντασία

Δεν υπάρχει σωστός και λάθος τρόπος για να παίξεις. Δεν υπάρχει συγκεκριμένος στόχος που πρέπει να φτάσεις. Δεν υπάρχει αρχή και τέλος στο παιχνίδι. Τα υλικά που χρησιμοποιούνται δεν έχουν συγκεκριμένο σκοπό. Παραδείγματος χάριν, ένα αυτοκινητάκι έχει συγκεκριμένους τρόπους με το οποίο μπορούμε να παίξουμε μαζί του. Έχει συγκεκριμένο σχήμα και συγκεκριμένη κίνηση. Η άμμος αντίθετα, επειδή δεν έχει συγκεκριμένο σχήμα, μπορεί να μπει σε καλούπια, να περάσει από τρύπες, να βαφτεί, να ανακατευτεί με άλλα υλικά. Έτσι όσο το παιδί απασχολείται μαζί της, δημιουργούνται νέα ερεθίσματα, κάνει τις δικές του ανακαλύψεις και αναπτύσσει τη φαντασία του. Εξερευνώντας το πώς τα διάφορα υλικά, έχουν διαφορετική υφή, χρώμα, μυρωδιά, αναπτύσσονται οι αισθήσεις του και παίρνει νέες πληροφορίες για τον κόσμο που το περιβάλλει.

Κινητική ανάπτυξη

Παίζοντας με ελεύθερα υλικά, όπως η άμμος, ο πηλός, η μπογιά και το νερό, κινητοποιούνται πολλοί και διαφορετικού μύες. Κάνοντας γραμμές στην άμμο, παραδείγματος χάριν, ενεργοποιούνται οι τρικέφαλοι μύες, στο πάνω μέρος των χεριών, ενώ τρίβοντας την με τα δάχτυλα, γυμνάζονται οι τένοντες των δαχτύλων. Επίσης χρησιμοποιώντας διάφορα εργαλεία για την επεξεργασία των υλικών, όπως σίτες, μαχαιράκια, μπολάκια,  εξασκείται ο συντονισμός χεριού-ματιού και η λεπτή κινητικότητα. Και τα δυο είναι πολύ χρήσιμα, ήδη από τα πρώτα χρόνια ζωής, καθώς είναι αυτά που το βοηθήσουν να μπορέσει να φάει με το πιρούνι ή να κρατήσει το μολύβι.

Επικοινωνία και ανάπτυξη της γλώσσας

Κι όμως είναι κοινωνικό παιχνίδι! Είτε το παιχνίδι γίνεται στο σπίτι με τους γονείς, είτε αλλού με παιδιά, ενισχύει την κοινωνική αλληλεπίδραση. Ακόμα κι αν τα μικρά παιδιά, δυσκολεύονται να εκφραστούν με λόγια, καθώς χρησιμοποιούν τα υλικά μπορούν να συνεννοηθούν μέσα από χειρονομίες. Παράλληλα, όταν το παιχνίδι γίνεται με ενήλικες, μπορούμε να βοηθήσουμε την ανάπτυξη της γλώσσας, περιγράφοντας την αίσθηση που έχουν τα υλικά, την υφή, το χρώμα. Ακόμα κάνοντας ερωτήσεις ανοιχτού τύπου όπως «Αναρωτιέμαι τι θα μπορούσα να κάνω με αυτό», ενθαρρύνεται η σκέψη και ενισχύεται η ικανότητα της ομιλίας και φυσικά η αυτοπεποίθηση.

Ανεξαρτησία και συγκέντρωση

Όσο περνούν τα χρόνια και αλλάζουν οι γενιές, παρατηρείται ότι γίνεται δυσκολότερο για τα παιδιά να βρουν τρόπους να διασκεδάσουν τον εαυτό τους. Το messy play, τους δίνει όμως ακριβώς αυτή την δυνατότητα· μπορούν μόνα τους να δημιουργήσουν την διασκέδαση τους. Μπορούν να ανακατέψουν τα υλικά όπως επιθυμούν, να δημιουργήσουν τα χρώματα και τα σχήματα που θέλουν, να αποφασίσουν τον τρόπο που θα γίνουν όλα, να δημιουργήσουν προβλήματα και να βρουν λύσεις. Μέσα από αυτές τις διαδικασίες λοιπόν, ενισχύεται η αυτοπεποίθηση και η αυτοεκτίμηση, οι δυο βασικοί λίθοι της ανεξαρτησίας.

 

Επιστροφή στο ιστολόγιο